Thomas Wintjes – Bosch Rexroth

Thomas Wintjes (Sales engineer Linear Actuators) is gespecialiseerd in hoogdynamische hydraulische systemen. Hij speelde als system engineer een leidende rol bij de softwareontwikkeling en de  ingebruikname van het hydraulische systemen gedurende het Allseas Pioneering Spirit-project van Bosch Rexroth. Sinds 2018 is Thomas sales engineer Linear Actuators en wereldwijd verantwoordelijk voor de verkoop en ontwikkeling van de nieuwe grote lineaire elektromechanische en elektrohydraulische actuatoren.

Van cilinders naar actuators
Bosch Rexroth past bij de uitbreiding van Sluis Eefde (Gelderland) een nieuwe hybride aandrijftechniek toe. De nieuwe techniek combineert de voordelen van een elektromechanische lineaire actuator met die van een klassieke hydraulische aandrijving. Het is wereldwijd de eerste toepassing van deze combinatie in de civiele techniek.

40 procent efficiënter
De nieuwe elektrohydraulische aandrijving wordt toegepast bij de cilinders waarmee de sluisdeuren worden bediend. Het gaat om een compleet gesloten systeem: de olie beweegt zich alleen tussen de kamers van elke afzonderlijke cilinder. Hierdoor wordt de toepassing van een groot hydraulisch reservoir overbodig. Dankzij dit compacte concept is een ruimte-verslindende kelder met aggregaat niet nodig. Bovendien is de nieuwe techniek 40 procent efficiënter ten opzichte van traditionele systemen, en draagt de aandrijving zodoende bij aan het minimale energieverbruik van de sluis.

‘Slimmere’ bewegingswerken
De hybride techniek is een belangrijke stap in de ontwikkeling naar een nieuwe generatie bewegingswerken – denk bijvoorbeeld  aan bruggen, sluizen, stuwen, en stormvloedkeringen. Tijdens de lezing zal toelicht worden hoe de nieuwe aandrijftechniek daaraan bijdraagt en functioneert. De efficiëntie en opzet van de aandrijving zijn een enorme sprong vooruit. Dit zegt echter meer over de civiele markt, dan over de techniek. Nieuwsgierig waarom? Kom dan naar de lezing!