Marcel Zevenbergen – Business Development  Manager – ABB Motion

Marcel Zevenbergen werkt sinds 1989 bij ABB. Gestart bij ABB motoren werd Marcel al snel geboeid door de ‘magie’ van elektromotoren zoals de familieman en vader van dochter van 17 en een zoon van 13 het zelf omschrijft. Na een communicatieopleiding en een aantal vakgerichte technische en commerciële opleidingen gaat Marcel op bezoek bij klanten en raakt geïnteresseerd in de veelzijdige toepassingsmogelijkheden van elektrische aandrijftechniek en in de energietechniek. De introductie van een elektromotor met geïntegreerde frequentieregelaar motiveert Marcel in 1998 voor een interne overstap richting regelbare aandrijfsystemen.

“Los van de techniek zijn het voor mij voornamelijk de klanten en collega’s die het werk leuk maken. Ik heb m’n loopbaan mede te danken aan een aantal hele fijne vakbekwame mentoren en de kansen die zij me geboden hebben. Die rol van mentor wil ik in m’n functie als business development manager binnen ABB Motion ook graag op me nemen om jonge mensen te interesseren voor elektrische aandrijftechniek. Een vak met een mooie historie en een fantastische toekomst waarin nog veel ontwikkelingen zullen volgen.”

Hoog rendement als basis-ingrediënt
In veel Nederlandse fabrieken staan oudere tot zeer oude motoren te draaien. Deze motoren hebben over het algemeen een veel lager rendement dan de huidige generatie elektromotoren die voldoen aan klasse IE4 of hoger. Naar schatting is slechts 20% van alle elektromotoren in de industrie momenteel voorzien van frequentieregeling. Veel pompinstallaties draaien nog altijd tegen een gedeeltelijk afgesloten afsluiter en ook bij ventilatoren en compressoren zien we nog altijd energieverslindende vormen van procesregeling terug.

Zwaartepunt: energiekosten
De energiekosten van vrijwel alle elektromotoren die intensief worden gebruikt, evenaren binnen 1 tot 6 maanden de aanschafkosten. Op basis van een realistische levensduur van 10 tot 15 jaar, bedraagt de aanschafprijs van een elektromotor gemiddeld niet meer dan 5% van de totale eigendomskosten. Het energieverbruik daarentegen bedraagt gemiddeld 92% van de totale eigendomskosten. De resterende 3% wordt uitgegeven aan onderhoud en reparatie, maar laat u niet verassen door een defecte motor. De kosten van ongeplande stilstand kunnen behoorlijk oplopen.

Terugverdientijd nog korter
Efficiëntere aandrijvingen verdienen zichzelf zonder enige subsidie terug. Met de stimuleringsmaatregelen van de Nederlandse overheid wordt de terugverdientijd alleen maar korter. De EIA- regeling (energie investeringsaftrek) stimuleert het gebruik van elektromotoren met een rendementsklasse IE4 (of hoger). Bij motoren die zijn ontworpen voor toerenregeling geldt deze subsidie ook voor de toerenregeling. Denk hierbij aan IE4/IE5 synchroon reluctantiemotoren (SynRM) met bijbehorende frequentieomvormers. De rendementsverschillen tussen kortsluitankermotoren en deze  motoren kunnen behoorlijk oplopen. Met name bij veelvoorkomend deellastbedrijf.